În anul 2023, odată cu intrarea în vigoare a modificărilor operate la Regulamentul de aplicare a destinațiilor vamale prevăzute de Codul vamal al Republicii Moldova, a devenit integral aplicabil backhaul-ul pentru tranzitul de gaze naturale prin țara noastră.
Procedura de armonizare a legislației și creare a cadrului juridic aferent continuă și implică un efort comun al instituțiilor naționale abilitate și a partenerilor/colegilor externi (Ministerul energiei, ANRE, Ministerul finanțelor, Serviciul vamal, reprezentanții Comunității Energetice), care ne-au susținut prin modele de bune practici, transferând astfel experiența și cunoștințele lor în acest domeniu.
Noțiunea „backhaul” apare în legislația națională în 2021, odată cu modificarea Legii gazelor naturale și descrie un nou mecanism de transport a gazelor aplicabil pe larg la nivelul Uniunii Europene și înafara acesteia. Diversificarea serviciilor constituie o prioritate a Operatorului sistemului de transport al gazelor naturale în aspect al raporturilor de piață, evoluțiilor infrastructurii de gaze din regiune ș.a.
Tranzitul gazelor naturale prin teritoriul Republicii Moldova a scăzut semnificativ în contextul situației geopolitice din regiune care a determinat punerea în funcțiune a rețelei de transport TurkStream - în ianuarie 2020. Anterior, o parte a gazelor din Federația Rusă erau livrate către Europa prin coridorul Transbalcanic prin Ucraina și Moldova. Aceiași sursă de aprovizionare acoperea inclusiv necesitățile de consum ale Republicii Moldova.
Pentru a evita întreruperile aprovizionării cu gaze și a asigura securitatea energetică națională, la sfârșitul anului 2019, SRL „Moldovatransgaz” a realizat lucrările tehnice necesare pentru transportul în regim revers fizic al gazelor – stabilind astfel o rută alternativă de aprovizionare cu gaze naturale a țării. Acest mecanism a permis livrarea gazelor nu doar în direcția de transport prevăzută inițial de coridorul Transbalcanic - de la est la vest, ci și în sens invers - dinspre Europa către Moldova. Astfel, a fost realizat transportul bidirecțional al gazelor prin Coridorul Transbalcanic.
În legislația Republicii Moldova, termenul „backhaul” este definit ca „tranzacție cu gaze naturale, care implică nominalizarea și alocarea livrărilor de gaze naturale în direcția opusă fluxului fizic principal de gaze naturale, care are loc în punctele de interconectare”. Acest mecanism este utilizat pe larg de țări precum Ungaria, Italia, Polonia, Slovacia, Ucraina, Franța și altele. Gazele sunt achiziționate într-un stat, dar pot fi revândute și respectiv – pot avea ca destinație finală alt stat, prin care, de exemplu, are loc tranzitul. Același mecanism poate fi utilizat pentru a transporta gazele către depozitele subterane, în scop de stocare.
Vă propunem un exemplu abstract al unei posibile aplicații a mecanismului backhaul. Moldova cumpără 5 mln.mc de gaz din Europa care trebuie să intre în țară prin punctul de interconectare Ungheni. Totodată, un volum de 3 mln.mc de gaze este transportat din Ucraina către România în tranzit prin Moldova utilizând ca punct de intrare PI Oleksiivka. Potrivit mecanismului, 2 mln.mc sunt transportați fizic din România în Moldova și 3 mln.mc de gaze în tranzit din PI Oleksiivka rămân pe teritoriul Moldovei. România primește astfel 3 mln.mc de gaze solicitate spre transportare din Ucraina (volumul destinat Moldovei).
Procedura backhaul este capabilă să acopere 50% din capacitatea de debit disponibilă a principalelor rețele de gaze gestionate de SRL „Moldovatransgaz” și să crească volumul de tranzit al gazelor naturale în ambele direcții - spre vest și est.
Remarcăm că backhaul-ul este disponibil pentru rezervare pe platforma europeană de licitații electronice RBP (Regional Booking Platform) în calitate de capacitate întreruptibilă. „Moldovatransgaz” SRL s-a alăturat platformei RBP în anul 2020.