Caracteristicile specifice privind introducerea tarifului armonizat pentru serviciile de transport a gazelor naturale

Liberalizarea pieței energetice din Moldova prevede pași fermi, care corespund normelor stabilite în cel de-al III-lea Pachet Energetic adoptat de Consiliul UE și Parlamentul European, care a intrat în vigoare în anul 2009. Moldova s-a alăturat la implementarea acestuia în 2011.

Majoritatea normelor au fost deja puse în aplicare de către Moldova, iar unele se află la etapa de implementare a cadrului juridic. Pachetul Energetic III impune o serie de reforme necesar a fi implementate în sectorul energetic, printre care: separarea activităților de transport, distribuție și furnizare a resurselor energetice, instruirea mecanismelor de echilibrare, liberalizarea accesului utilizatorilor de sistem la rețele în condiții de transparență și nediscriminare, tranziția către sursele de energie regenerabilă etc. Toate acțiunile descrise sunt orientate în vederea dezvoltării pieței energetice naționale și excluderea dependenței de surse energetice unice, fapt care impune diversificarea surselor de aprovizionare.

În țara noastră există doi operatori de sistem licențiați pentru transportul gazelor naturale (OST): „Moldovatransgaz” SRL, „Vestmoldtransgaz” SRL; și un operator de sistem care gestionează infrastructura de transport a gazelor naturale pe malul stâng al Nistrului - „Tiraspoltransgaz” SRL. Ultimul nu este licențiat și, prin urmare, primii doi operează pe piața energetică. Cele două OST-uri pun la dispoziția atât a furnizorilor locali cât și a traderilor străinicapacitățile disponibile de transport a gazelor naturale. „Moldovatransgaz” SRL sprijină autoritățile naționale în efortul comun de liberalizare și dezvoltare a pieței. Compania oferă acces la rețea pentru toți utilizatorii de sistem, inclusiv companiilor internaționale, care au încheiat cu OST contract(e) pentru prestarea serviciilor de transport a gazelor naturale.

O altă noutate a celui de-al III-lea Pachet Energetic este definirea unui tarif unic pentru transportul gazelor naturale prin structuri tarifare armonizate (tarife armonizate). Aceasta stabilește că, indiferent de ruta aleasă de utilizatorul rețelei, acesta plătește costul rețelelor tuturor operatorilor incluși în calculul tarifelor armonizate,. în cazul Republicii Moldova fiind vorba de „Moldovatransgaz” SRL și „Vestmoldtransgaz” SRL, inclusiv costul investiției în construcția rețelei de transport gaze naturale gestionată de ultimul. Această formulă care egalizează activitatea economică a operatorilor sistemului de transport a fost adoptată de doar câteva țări europene: Austria, Marea Britanie, Ungaria și Franța.

Cum se calculează tariful armonizat de transport al gazelor naturale? Conform noilor modificări propuse de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a fi operate la „Metodologia de calculare, aprobare și aplicare a tarifelor reglementate pentru serviciul de transport al gazelor naturale, aprobată prin Hotărârea Consiliului de administrație al ANRE nr. 535/2019/, venitul reglementat al tuturor OST-urilor (în sensul oricărui tarif care include întotdeauna costurile de operare plus rentabilitatea) se împarte la capacitatea totală transportată. Astfel, indiferent de volumul de lucru realizat, OST-urile vor primi toate costurile și rentabilitatea).

Merită evidențiat faptul că, capacitățile tehnice ale operatorilor sistemelor de transport diferă:

- „Moldovatransgaz” SRL dispune de 1 560 km de conducte, 81 de stații de distribuție și 3 stații de comprimare;

- „Vestmoldtransgaz” SRL are 120 km de conducte, 3 stații de distribuție și nici o stație de comprimare.

De asemenea, diferă și volumele de gaze naturale transportate, ceea ce permite operatorului „mai mare” să ofere un tarif de transport al gazelor naturale mai mic decât concurentul său.

Introducerea structurii tarifare armonizate de transport ale unui OST în detrimentul altuia va duce în mod inevitabil la o creștere artificială a tarifului de transport și livrare a gazelor naturale către consumatorii finali, ceea ce va afecta atât tranzitul de gaze în regiune, cât și tariful pentru consumatorii Republicii Moldova.

O astfel de abordare are atât avantaje cât și dezavantaje.

Avantaje:

  • un singur tarif de transport;
  • asigurarea recuperării integrale a costurilor și rentabilității pentru toți OST.

Dezvantaje:

  • creșterea tarifului pentru transportul transfrontalier de gaze naturale;
  • Republica Moldova va fi exclusă ca rută de transport transfrontalier de gaze naturale din cauza rutelor mai ieftine ale operatorilor adiacenți din regiune (România, Bulgaria, Ucraina);
  • reducerea transportului transfrontalier de gaze naturale va duce la o creștere a tarifului pentru consumatorii din Republica Moldova.

În alegerea unui sistem de tarife a transportului gazelor naturale, Republica Moldova ar putea urma exemplul Belgiei, Bulgariei, Croației, Republicii Cehe, Danemarcei, Finlandei, Germaniei, Greciei, Italiei, Lituaniei, Luxemburgului, Norvegiei, Olandei, Poloniei, Portugaliei, României, Slovaciei, Sloveniei, Spaniei și Suediei. Aceste țări au optat pentru tarifele stabilite chiar de către operatorii sistemului de transport. Decizia ar trebui să se bazeze, în cele din urmă, pe interesele agenților economici, consumatorilor finali și partenerilor străini ai operatorilor sistemului de transport din Republica Moldova.